MOTO 5 - JÍZDA VE MĚSTĚ

Jízda ve městě nepatří rozhodně k tomu nejpříjemnějšímu, co motocykl může nabídnout. Semafory umně seřízené na "červenou vlnu", zácpy, mnoho aut, málo ohledů. Na druhou stranu je právě proto do města motocykl nebo skútr vůbec nejvhodnějším a nejrychlejším dopravním prostředkem (až na ty deštivé dny), který řeší i parkovací potíže.

Hlavní rizika jízdy v městě vyplývají z hustého provozu a z nedostatku místa k manévrování v případě nouze - zaparkovaná auta, chodci, obrubníky, sloupy.

Jednou z nejpotřebnějších vlastností ve městě (ale nejen tam) je předvídavost. Když vyletí na silnici odněkud míč, musím počítat s tím, že za chvilku bude na tom místě dítě. Když u pravého okraje zastaví auto, lze počítat s tím, že řidič otevře motocyklu dveře přímo do cesty. Takových situací je nepřeberné množství:

* přehlédnutí v mrtvém úhlu zrcátka - vyhýbejte se jízdě v mrtvém úhlu zrcátka řidičů automobilů

* vyhýbejte se zvláště za mokra bílým pruhům na přechodech, vodorovnému značení jízdních pruhů apod. Když už na tyto kluzké plochy vjedete, neprovádějte na nich žádné prudké manévry jako akceleraci, brždění, velký náklon nebo prudkou změnu směru atd.

* totéž platí o kanálech a jiných příklopech na ulici

* koleje přejíždějte v co nejkolmějším směru. Jinak je možné, že vám kolej "ukradne" během chvilky přední kolo, zvláště za mokra

* autobusové zastávky bývají často něco jako depozity olejů, stejně jako čerpací stanice a jejich okolí. Někdy to bývá učiněné kluziště

* od stojících i jedoucích automobilů si nechávejte dostatečné boční odstupy. To vám v případě nouze poskytne několik cenných okamžiků na zareagování

* Zvýšenou pozornost věnujte "přespolním" vozidlům - těm, která nemají místní SPZ.

K bezpečnější jízdě pomáhá:

* být ustavičně ve střehu

* být vždy připraven brzdit

* nezapomenout před jízdou rozsvítit světla

* nosit co nejpestřejší oblečení

* nezapomínat vypínat blinkry po dokončení odbočování, aby ostatní řidiči od vás nedostávali mylné informace

* zachovávat si alespoň dvousekundový odstup od vozidel před vámi.

Než vám ty dvě vteřiny přejdou do krve, cvičte! Např.- jede-li auto před vámi kolem dopravní značky, řekněte si v duchu dvakrát "jednadvacet" a měli by jste značku míjet vy. Při jízdě mimo město, tedy vyšší rychlostí, tento odstup musí narůst, třeba na 3-4 sekundy i více.

Jak to tak vypadá, tak existují dvě nebezpečné oblasti, jejichž osvojení vám může zachránit život:

Za prvé:

Vlastní chyby. Řešení je jediné - vychytat je. Znamená to srovnat si vše v hlavě tak, abyste uměli ruku z plynu sundat včas a naučili se jezdit předvídavě.

Když tohle zvládnete (ano, chce to určitou motocyklovou vyspělost a spoustu, spoustu zkušeností), je na čase uvědomit si to druhé nebezpečí, které vás může zabít.

Za druhé:

Ostatní účastníci silničního provozu - řidiči okolních automobilů. Ne, nebudeme tady vyvolávat žádnou válku na silnicích, chceme jen prostě konstatovat druhou hlavní příčinu havárií. Ale dobrá rada existuje:

Jezděte tak, jako byste byli neviditelní

Toto je zlaté pravidlo, neboť v sobě obsahuje maximální míru předvídavosti. Při jízdě si představte, že jste skutečně neviditelní, že Vás proto každý ne "může", ale zcela jistě přehlédne.

Vyhýbání

Asi každý se s tou situací již setkal - náhle se vynoří auto z vedlejší ulice nebo z průjezdu, najednou se otevřou dveře u zaparkovaného vozu, mezi zaparkovanými auty vykročí chodec nebo se cokoliv oddělí z auta před vámi. To jsou okamžiky, kdy nezbude ani dost málo času k přemýšlení. Tady pomáhá jenom blesková reakce a naučený manévr. Vynoří-li se překážka příliš pozdě, nezbývá na brždění již čas. Proto by se měl ve vlastním zájmu každý motocyklista naučit vyhýbacímu manévru.

Vyhýbací manévr

Při malých a středních rychlostech (30 - 50 km/h) při spatření překážky dáme krátce řídítky "kontra" a natlačíme motocykl okolo překážky. Při této rychlosti potřebujeme na tento manévr asi 20 m. Při rychlosti 100 km/h se zvyšuje potřeba asi na 40 m. Nacvičit si jej můžeme na prázdném parkovišti nebo autocvičišti, kde si připravíme dráhu a v dálce stojící přítel nebo instruktor nám na poslední chvíli ukáže, máme-li se vyhnout vlevo nebo vpravo.

Ještě trochu vysvětlení k pojmu "kontra řídítky": při vlastním manévru vyhýbání potřebujete bleskurychle změnit směr jízdy. Každý motocyklista by měl hluboce rozumět tomu, jak tento způsob řízení funguje. Ať tomu věříte nebo ne, nejrychleji k tomu motocykl přinutíte, když zatlačíte dopředu na to řidítko, kam chcete jet. Tzn. na pravé řidítko, chcete-li jet doprava, na levé - doleva. Ano, na pravé doprava, na levé doleva. Až vám to sepne, a začne vrtat hlavou, tak je to něco podobného, jako když u stojícího jízdního kola chytnete přední kolo a snažíte se otáčet řídítky - kolo se naklání. Silné zatlačení na rukojeť vyvolá za jízdy daleko výraznější a rychlejší reakci, než pouhé přenesení váhy. Zpočátku to zkoušejte opatrně.

Takže cvičte, trénujte a snažte se dokonale zvládnout všechny popsané prvky. Stejně to nebude ono. Ledaže ... no, ledaže by vám přešel do krve ještě jeden trik - fixování zraku. Podstatou této finty je psychologický poznatek, že jedete vždy tam, kam se díváte. Při vyhýbání teda musíte veškerou silou vůle odtrhnout zrak od překážky (je to proti přírodě, ale jde to zvládnout) a dívat se směrem volný výjezd.

Hned po spatření překážky musíte odtrhnout zrak od ní, a nasměrovat jej tam, kam chcete jet. Budete-li zírat na překážku - odborně se tomu říká fixace cíle - neomylně vrazíte přímo do ní. V souvislosti s vyhýbáním se často uvádí klasická poučka:

Když si na poslední chvíli všimnete díry nebo výmolu na silnici, tak pokud se nestačíte podívat do zpětného zrcátka, nesmíte se jí vyhnout a musíte do ní vletět. Jinak to totiž můžete poslat přímo pod kola vozidla, které jede vedle vás.

Je-li na veškeré vyhýbání již pozdě, následuje obvykle střet. Půjde-li o střet s autem, většinou nebývá na přemýšlení čas. Přesto se udává, že lepší je z motorky těsně před nárazem vyskočit, aby jste auto přelétli, než vzít hlavou přímo o vyztužený okraj střechy.

Připraveno ve spolupráci s YAMAMOTO