JAWA 350 /634  verze pro Veřejnou Bezpečnost

Motohlídky VB:

Veřejná bezpečnost používala motocykly hlavně jako doprovodné stroje před delegacemi,  při přehlídkách , při převozu nadměrných nákladů , atd. 

Používali se různě upravené mašiny (některé nebyly upravované vůbec),  - hlavní úpravou byla žlutobílá kamufláž, dále pak měly některé mašiny kapotáž, zástavbu radiostanice a následné zkrácení sedla, boční brašnu a další různé věci co si většinou udělali policajti sami na koleně.

Vybavení jezdce:  helma – bílý kokos se státním znakem, 

                              uniforma – látkové nebo kožené, buď overal, nebo kalhoty s budou, často se používala              

                              motocyklová výstroj armády (ČSLA ), pod ní „bundokošile“, kanady   

                              bílé řemení, s posuvkami, ramením popruhem, pistolovým pouzdrem

                              motocyklové rukavice s bílými manžetami

                              stopterč

                              osobní zbraň

                              brašna přes rameno – buď bílá, nebo hnědá (ČSLA)

 

Značná nejednotnost vybavení a strojů dává najevo, že pravděpodobně neexistoval jednotný předpis pro motohlídky VB.  

 

Moje 350:

Můj stroj byl postaven na základě Jawy 350 634 v roce 1978.

Motor je typ 634-5 – podle dílenské příručky by měl mít 28HP,  v techničáku je uvedeno  18kW (25HP). Tyhle motory byly určené pro sajdkár. Motor má normální převodovku. Odlišné od běžných motorů je, že nemá vůbec čidlo polohy neutrálu.

Kapotáž – revmaplechy, jsou udělány z laminátu a jsou tudíž patřičně těžké.

Sedlo bylo vzadu  zkráceno a v uvolněném místě byla namontována vysílačka.

Jízdní vlastnosti nejsou nic moc, motor má sice na 350 slušný výkon, ale mašina má vysoko posazené těžiště, slabší bubnové brzdy (na předku je sice dojklíč), kapotáž má takový aerodynamický odpor, že víc jak 120km/h to nejede (bez plastů ve dva přes 140). Ve vyšších rychlostech výrazně narůstá spotřeba při 120 přes 8l/100km. Ovšem výborné jsou plasty za špatného počasí – opravdu účinně chrání před nepohodou.

Hmotnost je obrovská – běžná 634 váží 167kg, tohle má ke dvěma metrákům.

 

Historie téhle mašiny:

Mašinu koupil tata v roce 1998 od jeho kamaráda , který ji koupil v roce 1997 od MVČR a přebíral ji ve Znojmě, byla lehce bouchlá, jinak „původní“,chyběla jen bedna s vysílačkou. Na plastech čitelné označení VB, později POLICIE.

Po opravě plastů a nástřiku v  roce 2000 jezdila až do konce minulého roku, kdy jsem nechal udělat GO motoru u pana Balzera v Prostějově. Motor měl najeto kolem 30-35tisíc, přesně to nelze určit protože na starým tachometru odešlo počítadlo při cca 16 500km, já jsem ho tehdy měnil za stejný typ, ale bohužel už „made in czech republic“ a na něm najezdil cca 13 500km.

Letos se mi podařilo sehnat originál helmu, bíle řemení, výložky, mám domluvenou vysílačku. Mimo to mám už nějaký pátek dobový kožený komplet, bednu od vysílačky a další blbosti

.

Lahůdkou je fotokopie posudku o vyřazení tohoto stroje, uvedu pár údajů z tohoto posudku:

 

ZNALECKÝ POSUDEK Č­.1312-65/97

Datum vyžádání:28.4.1997

Termín vypracování:28.5.1997

Účel, pro který je posudek vyžádán: Zjištění ceny časové – prodejní

Prohlídka dne: 30.4.1997

 

 

Identifikace vozidla:

Druh vozidla: Silniční motocykl

Značka a typ: Jawa 350 typ 634

Výrobce: Jawa

Rok výroby: 1978

SPZ :B 17030  (původní policejní SPZtka)

Datum uvedení do provozu: 1978

Údaje o ujetých kilometrech: 50030 (při koupi tachometr ukazoval cca 16500km)

 

Údaje o opravách a poškození vozidla:

 

Opravy dle dokladů: Nebyly předloženy žádné doklady

Opravy dle sdělení: Na vozidle byly prováděny běžné opravy a údržba, nebyly měněny celky, nebyla provedena generální oprava

 

Technický stav skupin vozidla

Motor a spojka:   Motor je značně opotřebený, příslušenství motoru značně opotřebené

Převodovka:         Převodovka je hlučná, montážní spoje nutno přetěsnit, Sekundární převod je nadměrně opotřebený

Přední vidlice včetně řídítek:  Řízení má nadměrnou vůli v ložisku a v ramenech.

Rám, zadní vidlice, pružení:  Pružiny se sníženou účinností

Kola a brzdy:   Kola nepoškozené, pneumatiky Barum P 53%, ZI5%. Brzdy s nízkou účinností. Barva je na konci životnosti, baterie je   

                        nefunkční, sedadlo je zkrácené

 

A úplně nejlepší je pozdější otypování na civilní SPZ – mašina je otypovaná dle TP jako Jawa 350-638.

 

Současný stav:

Mašina je téměř kompletní, neoriginální jsou zadní 638čkové blinkly, chromovaná zpětná zrcátka z japonce (vzhledově i stylově k tomu sedí), novější tachometr. Vzadu je místo bedny od vysílačky namontován provizorní nosič (hlavně je praktičtější),  nejsou obnoveny nápisy VB (původní tvar i umístění je zdokumentováno). Motor po celkové GO, výměna řetězové sady, pneu Mitas – to co tam má být. Palivo používám natural 95 s olejem AGIP CITY  API: TC   1:50,  po každých cca 1000km přidávám mazný kov (LUBRIFILM, METALTEC,…).

 

Až dodělám školu a vydělám nějakou kačku, tak si koupím na ježdění něco novějšího a na tuhle mašinu uvedu do původního stavu.

 

 

 

 

Sháním:

 

Chybějící vybavení motohlídek VB – bílé rukavice, bíle pistolové pouzdro, bílou brašnu.

Informace o těchto mašinách, případně, kdyby někdo poznal z předešlých informací svůj bývalý služební stroj, informace o jeho historii.