JAWA 250 353 Kývačka - úpravy
Kývačku jsem měl jen jednu či dvě sezóny a pak jsem ji prodal,
abych si mohl koupit Trampa, takže jsou zde uvedeny jen dvě zdokumentované úpravy.
Obsah:
Kontrolky blinkrů a dálkového světla
Elektronický bezkontaktní přerušovač blinkrů
Zpět na hlavní stranu
Kontrolky blinkrů
Rozhodl jsem se, že se s vámi podělím o zkušenosti z tak primitivní věci, jako je výroba kontrolek na motorku. Na první pohled je to věc velmi jednoduchá, pokud se použijí konvenční žárovičky, ale já jsem si usmyslel použít k indikaci diody LED. Kdo to již zkoušel, určitě v mnohých případech narazil na problémy. Popíši jednu aplikaci, kterou jsem dělal jako první pro její jednoduchost. Jedná se o kontrolky blinkrů a dálkového světla. Na myšlenku vytvořit něco takového mne přivedl fakt, že jsem docela často zapomínal blinkry za křižovatkou vypnout a potom tím mystifikoval řidiče, což by mohlo být nebezpečné. Navíc ověřit si ve dne letmým pohledem funkci blikajících blinkrů z pozice jezdce je bez kontrolek velmi nesnadné alespoň v mém případě.
Toto zapojení jsem uskutečnil na motocyklu JAWA 250/353 tzv. kývačka, která má standardně připojený + pól baterie ke kostře.
Všechna zapojení jsou optimalizována pro motorky s napětím 6V. Podle toho jestli je na kostře + nebo - se musí celé zapojení kontrolky otočit. Při špatné polarizaci by nemělo dojít k poškození, pouze by nesvítila.
Podmínky, které jsem si stanovil:
využití diod z velkou svítivostí, aby byly dobře pozorovatelné i za dne.
použití dvou zelených diod na indikaci blinkrů a jedné modré na indikaci dálkového světla
minimální rozměry nenarušující koncepci stroje
Zásadní problém je se svítivostí. Pokud chcete, aby byly kontrolky spolehlivě patrné i za přímého světla slunce, musíte použít LED s velkou svítivostí a ještě lépe s pochromovaným držákem, aby rozdíl mezi světlem a tmou více vynikl. Naproti tomu se to stává problémem v noci, kdy vás kontrolky mohou nehorázně oslňovat. U blinkrů to ještě nevadí, používají se jen chvilku a většinou při malé rychlosti, ale u kontrolky dálkového světla to je celkem velký problém. Z toho vyplývá nutnost zajistit buď plynulou regulaci osvětlení a nebo v jednodušším případě přepínač den/noc, který jsem pro jednoduchost použil i já. Jedná se o odpor vložený do série s obvodem kontrolky, který je při svícení za dne zkratován vypínačem.
Původně jsem se snažil integrovat diody přímo do přepínače směrových světel, ale je tam velmi málo místa a proto jsem se rozhodl pro variantu malé externí krabičky uchycené na držáku páky ovládání spojky (viz foto). Toto mechanické připevnění jsem použil i v minulosti na svém prvním stroji a velmi se osvědčilo. Další variantou by bylo dát diody v objímkách do plechu někam vedle tachometru, ale po rozebrání světlometu jsem zjistil, že tam taky není až tak moc místa a navíc, pokud by měly být diody otočeny směrem k obličeji jezdce, tak mi tam právě zavazí hrazdička řidítek - no prostě externí krabička bude nejlepší co se týká vzhledu i případné demontáže pro nahrazení jinou dokonalejší verzí.
Nyní, pokud se zamýšlím nad velikostí použitých LED, příště bych použil průměr 3mm protože by se možná vešly přímo do přepínače, ale protože jsem měl zrovna po ruce velmi dobré 5mm zelené (světle zelené trochu do modra) diody z velkou svítivostí, vybral jsem si jako standard 5mm. Pro vytvoření profesionálnějšího vzhledu a lepší viditelnosti diod jsem použil plastové pochromované objímky diod s vnitřní "parabolou". Jednoduchost tohoto připojení spočívá v tom, že všechny připojovací body jsou přímo v přepínači, takže od vyrobené krabičky s kontrolkami stačí drátky délky cca 10cm. Žádné dráty se nemusí protahovat z řidítek do světlometu ani nikam jinam.
Trocha teorie
Největší problém jsem měl s kontrolkami blinkrů - dvě se mi podařilo odpálit a to i přes to že předřadný odpor by měl zvládnout omezit proud až do napájecího napětí 8,5V. Obecně: (mám regulační relé s dvoustupňovou regulací) napětí může být: motor je vypnut baterie dodává 6V, při běhu motoru a aktivním prvním regulačním stupni 7V, při druhém regulačním stupni 8,2V což by mělo být maximální napětí, které se v palubní síti může objevit. Nicméně k odpálení kontrolek blinkru zřejmě nedošlo vyšším napětím, ale závěrným napětím (tj napětím s opačnou polaritou). V elektrické síti motorky totiž dochází k přechodným jevům, které standardnímu vybavení nevadí, ale jemné elektronice ano. Dokonce se mi jeden čas stávalo, že se mi podařilo nahodit motor obráceně. Pak se sice s motorkou dalo couvat, ale dynamo dodávalo do sítě napětí s opačnou polaritou, což nesvědčí ani baterii, ani ostatnímu zařízení (divím se, že přitom neodešla pojistka). Takže zásadní úprava spočívala v tom, zamezit poškození při přepólování a alespoň trochu omezit napěťové špičky od různých rušivých zdrojů v palubní síti. Jako ochranu proti přepólování stačilo připojit do série obyčejnou polovodičovou diodu, která důsledně ořeže veškeré napětí v záporném směru. S potlačením špiček je to mnohem horší. Vycházel jsem ze základního předpokladu, že kondenzátor dokáže vyhlazovat zvlněné napětí a částečně pohlcovat i přechodné výkyvy napětí, použil jsem ho proto v zapojení paralelně ke kontrolce. Bohužel na určení jeho potřebné velikosti v takovémto zařízení neznám žádný způsob, tak jsem musel jeho velikost odhadnout. S ohledem na vysokou rychlost změny - krátké trvání rušivého stavu a málo místa v použité krabičce jsem použil keramický kondenzátor 100nF. Netuším jak velký vliv na obvod ten kondenzátor má, ale při jeho zanedbatelné ceně je to zbytečné řešit, když už se žádné další problémy s obvodem nevyskytly.
Schéma zapojení jedné kontrolky: (všechny tři kontrolky mají stejné zapojení)
Na druhém obrázku je schematická značka diody a pod ní reálná součástka, aby jste věděli, jak má být otočená. Zjednodušeně řečeno, diodou bude procházet proud, bude-li její konec bez proužku připojený na +.