JAWA 350 /634 verze pro Veřejnou Bezpečnost
Motohlídky VB:
Veřejná bezpečnost používala motocykly hlavně jako doprovodné stroje před delegacemi, při přehlídkách , při převozu nadměrných nákladů , atd.
Používali se různě upravené mašiny (některé nebyly upravované vůbec), - hlavní úpravou byla žlutobílá kamufláž, dále pak měly některé mašiny kapotáž, zástavbu radiostanice a následné zkrácení sedla, boční brašnu a další různé věci co si většinou udělali policajti sami na koleně.
Vybavení jezdce: helma – bílý kokos se státním znakem,
uniforma – látkové nebo kožené, buď overal, nebo kalhoty s budou, často se používala
motocyklová výstroj armády (ČSLA ), pod ní „bundokošile“, kanady
bílé řemení, s posuvkami, ramením popruhem, pistolovým pouzdrem
motocyklové rukavice s bílými manžetami
stopterč
osobní zbraň
brašna přes rameno – buď bílá, nebo hnědá (ČSLA)
Značná nejednotnost vybavení a strojů dává najevo, že pravděpodobně neexistoval jednotný předpis pro motohlídky VB.
Moje 350:
Můj stroj byl postaven na základě Jawy 350 634 v roce 1978.
Motor je typ 634-5 – podle dílenské příručky by měl mít 28HP, v techničáku je uvedeno 18kW (25HP). Tyhle motory byly určené pro sajdkár. Motor má normální převodovku. Odlišné od běžných motorů je, že nemá vůbec čidlo polohy neutrálu.
Kapotáž – revmaplechy, jsou udělány z laminátu a jsou tudíž patřičně těžké.
Sedlo bylo vzadu zkráceno a v uvolněném místě byla namontována vysílačka.
Jízdní vlastnosti nejsou nic moc, motor má sice na 350 slušný výkon, ale mašina má vysoko posazené těžiště, slabší bubnové brzdy (na předku je sice dojklíč), kapotáž má takový aerodynamický odpor, že víc jak 120km/h to nejede (bez plastů ve dva přes 140). Ve vyšších rychlostech výrazně narůstá spotřeba při 120 přes 8l/100km. Ovšem výborné jsou plasty za špatného počasí – opravdu účinně chrání před nepohodou.
Hmotnost je obrovská – běžná 634 váží 167kg, tohle má ke dvěma metrákům.
Historie téhle mašiny:
Mašinu koupil tata v roce 1998 od jeho kamaráda , který ji koupil v roce 1997 od MVČR a přebíral ji ve Znojmě, byla lehce bouchlá, jinak „původní“,chyběla jen bedna s vysílačkou. Na plastech čitelné označení VB, později POLICIE.
Po opravě plastů a nástřiku v roce 2000 jezdila až do konce minulého roku, kdy jsem nechal udělat GO motoru u pana Balzera v Prostějově. Motor měl najeto kolem 30-35tisíc, přesně to nelze určit protože na starým tachometru odešlo počítadlo při cca 16 500km, já jsem ho tehdy měnil za stejný typ, ale bohužel už „made in czech republic“ a na něm najezdil cca 13 500km.
Letos se mi podařilo sehnat originál helmu, bíle řemení, výložky, mám domluvenou vysílačku. Mimo to mám už nějaký pátek dobový kožený komplet, bednu od vysílačky a další blbosti
.
Lahůdkou je fotokopie posudku o vyřazení tohoto stroje, uvedu pár údajů z tohoto posudku:
ZNALECKÝ POSUDEK Č.1312-65/97
Datum vyžádání:28.4.1997
Termín vypracování:28.5.1997
Účel, pro který je posudek vyžádán: Zjištění ceny časové – prodejní
Prohlídka dne: 30.4.1997
Identifikace vozidla:
Druh vozidla: Silniční motocykl
Značka a typ: Jawa 350 typ 634
Výrobce: Jawa
Rok výroby: 1978
SPZ :B 17030 (původní policejní SPZtka)
Datum uvedení do provozu: 1978
Údaje o ujetých kilometrech: 50030 (při koupi tachometr ukazoval cca 16500km)
Údaje o opravách a poškození vozidla:
Opravy dle dokladů: Nebyly předloženy žádné doklady
Opravy dle sdělení: Na vozidle byly prováděny běžné opravy a údržba, nebyly měněny celky, nebyla provedena generální oprava
Technický stav skupin vozidla
Motor a spojka: Motor je značně opotřebený, příslušenství motoru značně opotřebené
Převodovka: Převodovka je hlučná, montážní spoje nutno přetěsnit, Sekundární převod je nadměrně opotřebený
Přední vidlice včetně řídítek: Řízení má nadměrnou vůli v ložisku a v ramenech.
Rám, zadní vidlice, pružení: Pružiny se sníženou účinností
Kola a brzdy: Kola nepoškozené, pneumatiky Barum P 53%, ZI5%. Brzdy s nízkou účinností. Barva je na konci životnosti, baterie je
nefunkční, sedadlo je zkrácené
A úplně nejlepší je pozdější otypování na civilní SPZ – mašina je otypovaná dle TP jako Jawa 350-638.
Současný stav:
Mašina je téměř kompletní, neoriginální jsou zadní 638čkové blinkly, chromovaná zpětná zrcátka z japonce (vzhledově i stylově k tomu sedí), novější tachometr. Vzadu je místo bedny od vysílačky namontován provizorní nosič (hlavně je praktičtější), nejsou obnoveny nápisy VB (původní tvar i umístění je zdokumentováno). Motor po celkové GO, výměna řetězové sady, pneu Mitas – to co tam má být. Palivo používám natural 95 s olejem AGIP CITY API: TC 1:50, po každých cca 1000km přidávám mazný kov (LUBRIFILM, METALTEC,…).
Až dodělám školu a vydělám nějakou kačku, tak si koupím na ježdění něco novějšího a na tuhle mašinu uvedu do původního stavu.
Sháním:
Chybějící vybavení motohlídek VB – bílé rukavice, bíle pistolové pouzdro, bílou brašnu.
Informace o těchto mašinách, případně, kdyby někdo poznal z předešlých informací svůj bývalý služební stroj, informace o jeho historii.